Fit Tips

Ben jij een ochtend- of avondmens?

17/11/2017
Wat is de beste tijd om te sporten?

Het is tijd om me eens te verdiepen in één van de meest besproken sportersonderwerpen; wat is de beste tijd om te sporten? Ik heb echt grote moeite met vroeg op staan. Mijn wekker gaat om 8 uur terwijl ik om half 9 de deur uit moet. Ontbijten doe ik wel op werk. Ik heb dan ook echt bewondering voor mensen die de kracht vinden om voor hun werk nog even naar de sportschool gaan, te douchen en te eten. Hoe doen jullie dat?!

Mijn sportroutine is vanuit werk snel naar huis, omkleden, sporten en daarna koken en op de bank ploffen. Als ik eerst ga koken, krijg ik mijn billen niet meer van de bank. Maarja, ik wil natuurlijk ook wel dat het sporten nuttig is en effect heeft. Dus wanneer kan ik het best sporten? Met zoveel tegenstrijdige berichten heb ik besloten om de feiten eens op een rijtje te zetten voor mezelf én voor jullie.

Wat is de beste tijd om te sporten?

‘s Ochtends sporten

Dat het in de sportschool nog rustig is en je dus niet geïrriteerd hoeft te wachten tot dat ene apparaat vrij is dat je nog wilt gebruiken is één van de grote voordelen van ‘s ochtends sporten. Dit houdt natuurlijk wel ‘s ochtends vroeg in, want nadat de kindjes naar school zijn gebracht kunnen de vaders en moeders ook komen sporten 😉

Een ander voordeel is dat je je gedurende dag wakkerder kunt voelen en meer energie kan hebben, omdat je natuurlijk meteen heel actief bent. Hier staat tegenover dat je in de ochtend over het algemeen minder kracht hebt. Dit komt omdat je spieren nog uit de ruststand moeten komen. Het kan dus zijn dat je minder zwaar kunt trainen dan normaal. Voordelen die ook genoemd worden zijn het feit dat je gedurende de dag meer calorieën en vetten zou verbranden als je ‘s ochtends al gesport hebt.

Als je een druk leven hebt waarin veel onverwachtse dingen gebeuren, dan is voor je werk sporten wellicht handig. Mocht die ene meeting dan uitlopen of mocht je toch onverwachts bij een vriendin langsgaan, dan brengt dit jouw sportschema niet in de war.

‘s Avonds sporten

Naarmate de dag vordert, loopt je lichaamstemparatuur vaak op en worden je bloeddruk en je hartslag lager. Dit kan een positief effect hebben op je prestaties en het kan je behoeden voor blessures. Wat ik zelf heel lekker vind is dat je na een lange werkdag of een vervelende meeting je gedachtes even kunt verzetten of je frustraties eruit kunt sporten. Zo creëer je een break tussen je werk- en privéleven. Je moet er natuurlijk wel voor zorgen dat je na die vervelende meeting nog de motivatie hebt om naar de sportschool te gaan in plaats van met een wijntje op de bank tegen je vriend of vriendin te zeuren erover.

Ook als je rond etenstijd (dus meteen vanuit werk) gaat sporten is het vaak lekker rustig in de sportschool. Wederom geen irritaties over apparaten die je niet kunt gebruiken. Natuurlijk moet je wel rekening houden met de kinderbedtijd, reistijden etc., waardoor het later op de avond juist weer drukker is in de sportschool.

Vooral als je krachttraining doet wordt ‘s avonds sporten aangeraden, omdat je spieren wakker zijn en je lichaam meer testosteron kan produceren. Hier tegenover staat wel dat het sporten in de avond ervoor kan zorgen dat je lichaam en je hersens nog erg actief zijn. Hierdoor kan je onrustiger slapen (dat gevoel ken ik nog niet want ik ben altijd doodop na het sporten…).

Dus wat is beste tijd om te sporten?

Als je moeite hebt met motivatie vinden of als je een druk en onvoorspelbaar leven hebt is ‘s ochtends zeker een goede optie. Op deze manier weet je zeker dat je aan sporten toe komt, no matter hoe je dag ook uitpakt.

Als we kijken naar de fysieke omstandigheden dan kan het beter zijn om cardio in de ochtend te doen en krachttraining vooral in de middag te doen. Maar jij merkt zelf het best wanneer je het meeste kracht hebt!

De belangrijkste factor is continuiteit. Wist je dat je lichaam zich kan aanwennen dat het op een bepaalde tijd sport? Dit kan er zelfs voor zorgen dat je juist op dat tijdstip een ‘automatische’ boost krijgt, omdat je lichaam zich voorbereid op de inspanning. Erg handig als je je prestaties wilt verbeteren.

Ik hou het voorlopig dus gewoon nog bij mijn uurtje direct vanuit werk. Wat doen jullie?



*note = dit bericht is een samenvatting van verschillende onderzoeken, uitspraken en artikelen.

You Might Also Like

2 Comments

  • Reply Daphne 18/11/2017 at 12:17

    Hoe kunnen mensen inderdaad s ochtends vroeg sporten?!
    Leuke blog Joyce!

    • Reply fit.food.joy 19/11/2017 at 13:40

      Thanks! 🙂

    LAAT EEN REACTIE ACHTER

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.