Diëten en uiteten? Drie simpele tips

25/04/2018

Het is jullie misschien wel opgevallen dat ik best vaak in een restaurant neerplof terwijl ik eigenlijk ‘op dieet’ ben. Minstens 1x in de twee weken ben ik te lui om te koken en ga ik of naar een restaurant of laat ik iets bezorgen. In deze blog deel ik mijn drie gouden tips over hoe je een dieet en een lekker avondje uiteten kunt combineren.

3 simpele tips om diëten en uiteten te combineren

Tip 1: Bekijk vooraf de kaart

Wanneer ik weet dat ik uiteten ga, bekijk ik de dag ervoor vaak de menukaart. Zo kun je je voorbereiden op de gerechten die het restaurant biedt en alvast een keuze maken. Als je deze keuze namelijk al gemaakt hebt, kun je een schatting maken van de calorieën die er in jouw keuze zullen zitten en op basis daarvan de rest van jouw voeding voor die dag inplannen.

Naast de keuze voor het gerecht, kun je ook een blik werpen op de bijgerechten. Kun je bijvoorbeeld de frietjes vervangen voor een portie gegrilde groente of een salade? Ook kun je meteen zien of er een dessert bij zit dat je echt niet wilt missen en dit ook inplannen in jouw dag.

Tip 2: Maak van je restaurantdag een sportdag

Ik sport zelf 4 keer per week en als ik weet dat ik gezellig ga eten, dan zorg ik dat ik op die dag sport. Zo heb je net even wat meer ruimte in jouw caloriebudget, omdat je ook meer verbrand. Heb je geen tijd om te sporten? Ga dan bijvoorbeeld op de fiets naar het restaurant of kies ervoor om nog even samen door de stad te wandelen en wat na te kletsen wanneer je klaar bent. Als je namelijk een half uurtje op een tempo van 5 km per uur wandelt, dan heb je toch alweer zo’n 120 calorieën verbrand. Op deze manier heb je ongemerkt wat beweging en elke extra verbrande calorie is welkom 😉

Tip 3: gebruik de 80/20 regel

Wanneer je uiteten gaat moet je natuurlijk ook genieten, want daarvoor ga je ten slotte. Zelf focus ik me hierbij altijd op de 80/20 regel. 80% gezond eten, 20% ongezond eten. Zo is een steak bijvoorbeeld gezonder dan spareribs, maar kan je alsnog genieten. Wat mij helpt, is bedenken hoeveel iets me waard is. Is het me echt waard om spareribs te eten of ga ik liever voor biefstuk met dat ene chocoladetaartje wat ik ook al gespot had op de kaart? Neem ik liever nog een extra wijntje of een koekje bij de koffie? Je eet dan niet meer gewoon om het eten, maar omdat je 100% geniet van datgene wat je eet. Doordat je hier bewust mee omgaat, zul je beter doorkrijgen wat de juiste keuzes zijn.

Diëten en uiteten

You Might Also Like

GEEN REACTIES

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.