Travel Tips

Gezond Citytrippen is een eitje met deze 3 tips

04/07/2018

Wanneer je aan citytrippen denkt, dan denk je snel aan ongezonde dingen. Lekker uiteten, een wijntje (of meerdere) drinken en soms zelfs uitgaan. En dan achteraf balen dat je weer een weekend gek gedaan hebt. Maar.. waar ik dus achter kwam in Athene, is dat dit helemaal niet nodig is. In deze blog geef ik je 3 trips waarmee gezond citytrippen een eitje wordt.

Tip 1: Stappenplan

fietsenÉén van mijn vriendinnen heeft een fitbit en ik was eigenlijk een beetje verbaasd over hoeveel calorieën we verbrand hebben met alleen maar door de stad lopen. Gemiddeld heb ik namelijk 2900 calorieën per dag verbrand. Natuurlijk is Athene ook heerlijk heuvelachtig, maar wanneer je een kilometer rustig aan zou wandelen, verbrand je sowieso al ongeveer 55 calorieën. Niet slecht toch?

Het loont dus zeker de moeite om te gaan lopen in plaats van het ov of de taxi te pakken wanneer je op citytrip bent. Natuurlijk is het wel handig om te checken of dit ook daadwerkelijk een optie is. Bij grote afstanden kun je namelijk checken of de stad over een openbaar fietssysteem beschikt. Een andere goede manier is de hop-on hop-off bus pakken. Je kunt bij alle stops eruit en eventueel stukken lopen wanneer er een paar stops dicht bij elkaar zitten. Zo zie je een hoop meer van de stad en verbrand je meteen wat extra calorietjes.

Tip2: Voedingsplan

TapasNee, dit is niet het deel waarin ik je ga vertellen dat je alleen maar komkommers mag eten terwijl de rest los gaat. Dit is het deel waarin ik uitleg dat je met een paar kleine keuzes al een heel stuk kunt winnen.

In het buitenland hebben de gerechten vaak meer kruiden en dus smaak dan de Nederlandse gerechten. Probeer de saus eens achterwege te laten en te genieten van deze smaken. In één portie mayonaise zitten volgens Fatsecret namelijk al gauw 200 calorieën. Een andere optie is het brood of de frietjes vervangen voor een salade of voor wat extra vlees. Bij de eerste optie krijg je extra groentes en dus minder calorieën binnen. Bij de tweede optie krijg je extra eiwitten binnen. En we weten inmiddels dat die ervoor zorgen dat je langer een verzadigd gevoel hebt.

Zelf neem ik vaak ook wat snacks mee. Een aantal smartbarren bijvoorbeeld of ik koop aan het begin van de dag een banaan of appel. Zo kun je wanneer je trek krijgt van al het lopen gezond snacken en voorkom je dat je bij een kraampje op straat iets haalt.

Tip 3: Beachplan

cocktailsBij een hele dag strand hoort zeker een cocktail en gezelligheid, dus skippen is niet nodig. Waar je wel op let is wat voor cocktail of drankje je neemt. Wanneer je geen alcohol drinkt kun je wat compenseren door voor Cola Zero te gaan in plaats van voor Fanta. Of door voor Ice Tea green te gaan in plaats van voor normale Icea Tea.

Als je wel alcohol drink en graag een cocktail wilt, dan kun je ook hier verschillende keuzes in maken. Sommige cocktails zijn gemaakt met frisdrank, andere met cream of vruchtensap. In een aantal cocktails zitten meerdere soorten drank en in andere zit maar weinig alcohol. Al deze dingen dragen bij aan het aantal calorieën. Een paar goede cocktail opties zijn de Mojito, Strawberry Daiguiri of een Cuba Libre met cola light. Als je toch graag iets extra’s doet na al die cocktails kun je natuurlijk altijd nog even een aantal baantjes gaan trekken in de zee 😉

Wanneer ga jij gezond citytrippen?

You Might Also Like

GEEN REACTIES

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.